Interzicerea utilizarii anvelopelor de iarna pe timp de vara. De ce?

De 2 ani, legislatia rutiera s-a schimbat in ceea ce priveste pneurile. Dar numai pe timp de iarna. Mai precis, daca incurci traficul din cauza ca nu ai masina echipata cu pneuri adecvate anotimpului rece si esti oprit de politie, vei risca o amenda. Insa pe timp de vara, poti circula fara probleme cu pneurile de iarna. Care nu sunt tocmai indicate... Sa fie si acestea interzise cand e cald afara?

Cand vine iarna, sau cand circuli pe un drum de munte, chiar in lunile de vara, dar la o altitudine inalta unde este frig si exista sanse de ninsoare, trebuie sa ai masina echipata cu pneuri de iarna. Asta zice legea. Si mai adauga ca vei fi amendat daca esti prins in timp ce incurci traficul. Mai precis, in trecut existau foarte multe autoturisme care se aventurau iarna pe sosele aglomerate avand jantele incaltate cu pneuri de vara. Acestea contribuiau la nesiguranta masinii, dar si "ajutau" soferul sa ramana blocat daca pe drum erau troiene sau un strat de zapada mai gros. Prin urmare, odata ce masina se impotmolea pentru ca nu avea pneurile adecvate care sa o scoata din bucluc, se bloca tot traficul. Si pana sa ajute lumea, pana sa vina vreun utilaj cu nisip sau cu plug de zapada, coada se intindea deja pe multi kilometri, in timp ce deja aveau loc primele accidente in spate... Evident, facute tot de masini care nu au mai apucat sa franeze ca aveau pneuri de vara, cand pe jos era polei, gheata si zapada.

Cam astea sunt motivele pentru care statul a decis sa schimbe legea. Fara indoiala, asa cum este in orice tara civilizata, aceasta lege este printre putinele bine gandite si alese inspirat de catre guvernul de la acea data. Acum insa se pune problema daca ar fi bine sa faca acelasi lucru si pe timpul verii, sa interzica soferilor sa aiba masinile dotate cu cauciucuri de iarna.

Cum este legea in afara?

La fel ca in Romania. Se refera doar la perioada rece, cand intre diferite intervale de timp, esti obligat sa fii dotat cu pneuri de iarna. La noi legea este mai permisiva, nu te obliga sa ai pneuri de iarna, iti zice doar ca daca esti prins incurcand traficul, vei fi taxat. Insa despre sezonul cald, nu exista legi scrise care sa-i interzica vreunui sofer dintr-o tara sa mearga cu pneuri de iarna pe timp de vara. Dar in tari straine, civilizate, cum sunt cele din vest sau chiar Statele Unite, legea este pe plan secund fata de constiinta oamenilor ca pierd bani si nu sunt in siguranta daca merg cu pneuri de iarna, vara. Asa ca schimbarea se face firesc, fara sa fie necesara impunerea unei legislatii.

Ce se intampla in Romania pe timp de vara?

Din nefericire, exista un procent extrem de mare de peste 15% din parcul auto de la noi din tara care circula si vara cu pneurile de iarna. Se pare ca acest procentaj a crescut in 2013, pentru ca romanii si-au achizitionat pneuri de iarna fiind obligati de lege, dar nu au mai avut bani si de un set dedicat sezonului cald. Asa ca solutia gasita, de altfel singura, a fost de a circula tot anul cu acelasi set de anvelope de iarna, fara sa tina cont de consecinte.

Daca privesti masinile din trafic, vei vedea ca tot mai mare este numarul celor care au in acest moment pneuri de iarna. Am vazut la semafor BMW X5, Jaguar, Mercedes-Benz modele noi sau Range Rover, care aveau inca montate pneurile de iarna. Nu mai zic de TAXI-uri, dube, masini comerciale sau private. Deci un lucru e clar: indiferent de masina sau statut, tot mai putini se mai sinchisesc sa cumpere pneuri noi de vara.

Mai departe cititi pe 4tuning.ro

Abonare la newsletter

... Se incarcă! Vă rugăm să așteptați câteva momente...

AXEVO este operator de date cu caracter personal, înregistrat la A.N.S.P.D.C.P. cu numărul 21929.

Facebook Google+